Gewicht beheersing

ANKA-gewichtsconsulent is gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met overgewicht die streven naar een gezond gewicht.
 
* Wil je tips ter verbetering van jouw eetgewoonten?
* Wil je op een gezonde manier afslanken?
* Wil je deskundige begeleiding bij het afslanken?
* Heb je algemene vragen over voeding?
 
Dan ben je bij mij aan het goede adres!
Afvallen doe je met een goed advies en professionele begeleiding. Alleen zo verbeter je de eetgewoonten. Een bewust bewegingspatroon zorgt voor een blijvend gezond gewicht. Mijn adviezen zijn inpasbaar in jouw (gezins)leven en houden rekening met bijzondere eetmomenten.
 
Ons gewicht
Hoe komt het dat ons gewicht zo belangrijk voor ons is? Hoe komt het dat gewicht vaak onderwerp van gesprek op verjaardagen? Hoe komt het dat je geen krant of tijdschrift open kunt slaan of je komt artikelen tegen die gaan over diëten en gezond gewicht? Overal komt het gewicht ter sprake: in de krant, in tijdschriften en op de televisie.
Deze aandacht draagt er toe bij dat steeds meer mensen zich bewust worden van de effecten van een ongezond gewicht en daardoor worden velen gestimuleerd hun voedingspatroon aan te passen. Zodoende ervaren zij dat ze zelf invloed kunnen hebben op hun gezondheid. Minstens zo stimulerend is het effect van een gezond gewicht op hun uiterlijk.
 
In de praktijk blijkt dat de meeste mensen met overgewicht weten wat ze moeten eten en wat ze beter kunnen laten staan. Er is echter een verschil tussen weten en doen. Iedereen weet dat te veel suiker en te veel vet slecht is voor onze gezondheid, maar dit betekent nog niet dat we het automatisch niet of minder gaan gebruiken.
 
Oorzaak overgewicht
Doordat we in een tijd leven van "gemak dient de mens" zijn we steeds minder gaan bewegen. Denk maar aan de auto die we bijna allemaal tot onze beschikking hebben; overal zijn liften of roltrappen aanwezig, ieder heeft de beschikking over huishoudelijke apparatuur.
Al deze “gemakken” zorgen er voor dat de noodzaak om te bewegen steeds minder wordt. We bewegen dus steeds minder en we hebben dus ook minder energie nodig, maar we zijn niet minder gaan eten. De balans tussen energie-inname en energieverbruik is hierdoor bij veel mensen verstoord. Met andere woorden: we eten en drinken meer dan ons lichaam nodig heeft. Het gevolg hiervan is vaak het ontwikkelen van overgewicht.
Al het teveel aan energie wordt opgeslagen in de vorm van vet.
Het is belangrijk dat je op een verantwoorde wijze aan gewichtsbeheersing doet. De juiste manier hiervoor is het in balans brengen van je eetgewoonten (energie-inname) en bewegingspatroon (energieverbruik).
Bij een gezond gewicht voel je je fit en zit je lekker in je lijf. Een te hoog gewicht kan voor veel psychische en lichamelijke ongemakken zorgen zoals hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, gewrichtsklachten, galstenen, diabetes type 2 (ouderdomssuikerziekte), stress, depressieve gevoelens en een verhoogd risico op sommige vormen van kanker.
 
Hoe bepaal je of je een gezond gewicht hebt?
Om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, kunt je de BMI (Body Mass Index) gebruiken. Bij deze methode deel je het lichaamsgewicht door de lengte in het kwadraat.
Voorbeeld:
Je bent 1.69 lang en weegt 75 kg. Dan reken je 1.69 x 1.69 = 2.8561.
Vervolgens 75 kg : 2.8561 = 26,3
Jouw BMI = 26,3
Uitkomst
Minder dan 18,5 is ondergewicht.
Tussen 18,5 en 24,9 is gezond gewicht
Tussen 25 en 29,9 overgewicht, dus afvallen
Bij een uitkomst hoger dan 30 is er sprake van ernstig overgewicht, met veel risico voor de gezondheid. Afvallen is zeer aan te raden.
 
Waarom eten we?
Als we eten, denken we niet dat we eten omdat we voedingsstoffen nodig hebben.
Nee, meestal eten we omdat we trek hebben of gewoon voor de gezelligheid.
Toch is eten en drinken vooral bedoeld om noodzakelijke energie en voedingsstoffen binnen te krijgen. Energie en voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren en ons te beschermen tegen ziekten.
 
Wat is goede voeding?
Goede voeding voorziet ons van alle voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te blijven. Variatie in de voeding is van groot belang. Daardoor zorgen we dat we van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgen. Variatie geeft ook meer plezier in eten. Het voedingscentrum heeft richtlijnen opgesteld die kunnen helpen bij het samenstellen van een goede en verantwoorde voeding.
Deze richtlijnen zijn verwerkt in de Schijf van Vijf.
 
Schijf van Vijf:
Variatie in de voeding is van groot belang. Daardoor zorg je ervoor dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Variatie geeft ook meer plezier in eten. Een hulpmiddel voor het goed samenstellen van je voeding is dus de Schijf van Vijf. Hierin staan vijf vakken met basisvoedingsmiddelen en een aantal spelregels. Door dagelijks uit alle vakken producten te kiezen en rekening te houden met de spelregels kun je een gezonde basisvoeding samenstellen.
 
De vakken van de Schijf van Vijf zijn:
1. Groente en fruit – Vitamines C en foliumzuur, kalium en vezels.
2. Brood – Koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen.
3. Zuivel, (vlees)waren, vis, ei en vleesvervangers
    Eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren
4. Vetten en olie – Vitamines A,D en E en essentiële vetzuren.
5. Dranken – Vocht (water).
 
De regels van de Schijf van Vijf zijn:
* Eet gevarieerd – met gevarieerd eten , krijgen we alle stoffen binnen die nodig zijn.
* Niet te veel
  - Om op een gezond gewicht te blijven, is het belangrijk niet te veel calorieën binnen te krijgen,
    en voldoende te bewegen.
  - Zorg dat de voeding niet te veel vet en weinig suiker en alcohol bevat.
  - Beweeg zo veel mogelijk 30 tot 90 minuten per dag.
  - Eet 3 x daags een hoofdmaaltijd, sla geen maaltijd over.
  - Eet niet meer dan 3-4 keer iets tussendoor.
* Minder verzadigd vet
  – Vet is de bron van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie.
     Kies zo veel mogelijk producten met onverzadigd vet.
* Veel groente, fruit en brood
  – Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht
     weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren.
* Veilig – Dit voorkomt besmetting en ziekte.
   

Het belang van bewegen                                                                                                                                                                      Voor een gezond lichaam en een goed gewicht is lichaamsbeweging van wezenlijk belang.Een gezond gewicht bereik en behoud je door het in balans brengen van je energie-inname (eten en drinken) en je energieverbruik (beweging).Ons lichaam kan niet zonder een dosis dagelijkse beweging.

Wie aan lichaamsbeweging doet, verkleint de kans op:
* hart- en vaatziekten
* hoge bloeddruk
* een verhoogd cholesterolgehalte
* overgewicht
* suikerziekte
 
Sporten zorgt voor:
* meer energie
* een betere conditie
* sterkere longen, botten en spieren
* een sterker immuunsysteem op lange termijn, waardoor je minder kans loopt om ziek te worden
* dat je beter met stress kunt omgaan
* een betere nachtrust
* dat je er beter uitziet
 

Werkwijze

Wat zijn mijn uitgangspunten?
Voor het bereiken van een gezond gewicht zijn geen dure afslankproducten nodig.
Deze bevorderen het ongewenste jojo-effect waardoor je de gezondheid in gevaar brengt
en dat je uiteindelijk aankomt in plaats van afvalt. Het is belangrijk dat je inzage krijgt in
jouw eetpatroon. Centraal staat dat je leert wat gezonde voeding inhoudt en dat je verantwoordelijke voedingskeuzes kunt maken.
 
Zorg dat jouw basisvoeding in orde is.  Dat wil zeggen probeer voldoende brood, groenten en fruit en zorg dat er
genoeg variatie is in je voeding.
 
Het eetpatroon.
Voordat ik een advies kan geven moet ik eerst weten wat, hoeveel en op welke wijze en tijdstippen je gewend bent te eten. Gedurende de eerste week houd je een eetdagboek/eetverslag bij. Hierdoor krijgen we een goed inzicht in jouw eetpatroon.
 
Het eetverslag.
Wanneer alle voedingsgegevens duidelijk op papier staan, kan ik een goed behandelplan maken en een goed voedingsadvies geven.
Het is niet alleen van belang dat ik weet wat er wordt gegeten, maar ook de aard van het product en de hoeveelheid. Wanneer iemand zegt ik eet in de ochtend brood, geeft dit niet genoeg informatie. Ik moet weten: gaat het om volkorenbrood of witbrood en om hoeveel sneden; welke boter gebruik je: roomboter, margarine of halvarine en welk beleg gebruikt je, is dit volvette kaas, 30+ kaas of 20+ kaas. Heb je het over een glas melk: is dit magere, halfvolle of volle melk. Belangrijk bij drank is de hoeveelheid. Mayonaise, halvanaise, ketchup, slasaus kun je het beste afmeten met een eetlepel.
Het eetverslag is dus het uitgangspunt voor de adviezen die ik geef.
 
Als je weet wat en hoe je eet, kun je veranderingen aanbrengen.
Samen kijken we hoe het overwicht tot stand is gekomen. Ik leer je om bewuste keuzes te maken als het gaat om voedingsmiddelen. We kijken samen hoe dit is in te passen binnen je eet- en leefgewoonten. Je zult zien dat dit de manier is om de extra’s kilo’s kwijt te raken en vervolgens op gewicht te blijven.
 
Wat is het resultaat?
Gedurende het traject begin je met afvallen. Na afloop van het traject heb je jezelf een eetpatroon en eetgedrag eigen gemaakt dat je kunt volhouden tot je het streefgewicht hebt bereikt.
 
Werkwijze
Eerste consult
1. Kennismaking
2. Bespreking eetdagboek
3. Wegen, meten tailleomvang en het bepalen van jouw BMI
4. Bespreken van je wensen en verwachtingen wat het betreft verlies of winst aan kilo’s
5. Eetadvies bespreken
6. Samen een plan opstellen om langzaam over te gaan op andere eetwijze
7. Samen een beweegplan opstellen
8. Uitreiken voorbeeldmenu en variatielijsten en doornemen van informatie.
 
Tweede consult
1. Wegen
2. Bespreken eetdagboek
3. Bespreken van de ervaringen van de eerste week
4. Bespreken variaties op het dagmenu
5. Bespreken van het eetgedrag
6. Bespreken beweegplan.
 
Vervolgconsulten
1. Wegen en om de vier weken jouw taille opmeten
2. Bespreken van de ervaringen van de afgelopen week
3. Bespreken van het eetgedrag
4. Bespreken van allerlei onderwerpen zoals:
  - hoe ga ik om met eten bij speciale gelegenheden
  - de Schijf van Vijf
  - manier van eten
  - werking spijsvertering en stofwisseling
  - groente- en fruitwijzer
  - bewegen
  - goede en slechte vetten
  - en alle onderwerpen die belangrijk zijn voor een goed verloop naar een verantwoord gewicht.
 
 
Minder en gezond eten, meer lichaamsbeweging
en deskundige begeleiding is de weg naar
uw Gezondheid in Balans
 
 

Algemene (betalings)voorwaarden

Tariefstelling
Voor de behandeling begint deelt de gewichtsconsulent de cliënt mondeling of schriftelijk mede welke tarieven er gelden. De tarieven zijn inclusief BTW en andere verplichte wettelijke heffingen. 
 
Tarieven                     
Kennismaking, inschrijving, werkmap en consult: totaal  € 75,-.
Elke vervolg consult (max. 20 minuten)  € 12,50       vanaf 01-01-2013  per consult 15 euro.
 
Verhindering
Indien de cliënt verhinderd is op de afgesproken datum en tijdstip van het consult, dan dient hij/zij dit minimaal 24 uur voor aanvang van het consult een bericht van verhindering door te geven. Indien dit niet binnen 24 uur gebeurt, is de gewichtsconsulent gerechtigd om het honorarium voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen.
 
Vergoeding zorgverzekeraar
Steeds meer zorgverzekeraars in Nederland vergoeden de consulten aan een gewichtsconsulent. De volgende verzekeraars vergoeden (gedeeltelijk) de gewichtsconsulent in de aanvullende pakketten: Zilveren Kruis Achmea, Groene Land Achmea, PWZ Achmea, Interpolis, DVZ, Delta Lloyd, OHRA, Zorg en Zekerheid en Unive.

Betaling
De cliënt betaalt voor ieder consult contant.
Indien de cliënt wenst kan de gewichtconsulent een nota zenden. Het te betalen bedrag zal dan worden verhoogd met
€ 2,50 aan administratiekosten. De nota dient binnen twee weken na ontvangst van de nota te worden betaald door overmaking van het verschuldigde bedrag op het vermelde banknummer. Bij overschrijding van de betalingstermijn met 60 dagen is de gewichtsconsulent gerechtigd om vanaf de factuurdatum wettelijke rente over het verschuldigde bedrag in rekening te brengen, als ook alle kosten welke een invordering met zich mee brengen, zoals incasso- en gerechtelijke kosten.
 
Aansprakelijkheid
Het advies is naar zijn aard resultaat gericht zonder dat resultaat te garanderen.
De gewichtsconsulent sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van de schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de cliënt van door de gewichtsconsulent verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de kant van de gewichtsconsulent. 
 
Agnes Nieland Katier - Gediplomeerd Gewichtsconsulent
Platenkampsweg 3 B    -   7497 MX  Bentelo
Telefoon 0547 – 292582      06 - 58842140
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it              www.ANKAgewichtsconsulent.nl